Quads, golfkar en oude trekker: kenteken verplicht

Geplaatst op: 23-11-2021, 14:10:07

Zo\'n 550.000 voertuigen moeten per 1 januari 2022 worden geregistreerd en een kenteken gaan voeren. Daaronder zelfgebouwde hobbytractortjes, golfkarretjes, quads en vele soorten landbouwvoertuigen. \"Dat gebeurt vaak op het allerlaatste moment\", constateert kentekenplaatmaker Serjon Eijgelaar. \"Het is nu drie keer drukker dan normaal.\"

Al steek je er een bospad mee over, het voertuig waarmee dat gebeurt moet worden geregistreerd. Zo luiden de regels van de organisatie voor registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen (RDW).

Die moet vanwege Europese wetgeving inzichtelijk krijgen wat er zoal rondrijdt op de openbare weg in Nederland. Alleen de stapvoets rijdende voertuigen zoals hoogwerkers zijn vrijgesteld.

Het betekent dat naar schatting 270.000 trekkers, 130.000 rijdende werktuigen en 150.000 aanhangers nu officieel in de boeken van de RDW komen. Als je ermee wacht tot volgend jaar kost die registratie geen 18 euro maar 140 euro en moet het voertuig ook eerst gekeurd worden.

Golfkarretjes

Voor Ramon Smitshuyzen van A1 Golfkarverhuur heeft dat grote gevolgen. Hij heeft 50 aanvragen voor registratie lopen bij de RDW. \"Het gaat allemaal heel traag daar. Mondjesmaat komen ze binnen. Al geven ze wel netjes toe dat de boel vertraging heeft.\"

De RDW geeft op de website ook aan dat het druk is en dat het langer dan 20 werkdagen kan duren voordat de registratie geregeld is.

Vragen

De registratie van zijn materiaal roept voor Smitshuyzen ook vragen op. Hij heeft al zijn golfkarren -die vooral worden ingezet bij evenementen (festivals, de F1) en beurzen (zoals de RAI) - al WA verzekerd.

\"Maar in de winter staan de meeste karren stil. Dan haal ik ze uit de verzekering. Als ze op kenteken staan, zou het kunnen dat dat lastiger wordt. Moet ik ze dan ook uitschrijven?\"

Schorsen

De RDW geeft aan dat net als met bijvoorbeeld een personenauto zo\'n golfkarretje dan geschorst kan worden. \"Dan vervallen alle plichten maar kun je ook de weg niet meer op\", aldus een woordvoerder. Eigenaren die het voertuig tot nu toe niet hadden verzekerd zullen dat sowieso wel moeten doen.

Serjon Eijgelaar van Kentekenplaatdrukken.nl heeft het er druk mee. \"Het is al lang bekend dat deze verplichting er komt, maar veel mensen komen toch op het laatste moment.

Hij heeft vooral boeren als klant die hun landbouwvoertuigen nu van kenteken moeten voorzien. \"Het is twee tot drie keer zo druk als normaal. Voor sommigen is het nog lastig om alle informatie over het voertuig te vinden. Veel oude of zelfgemaakte hobbytractoren hebben niet eens een chassisnummer.\"

Niet meer anoniem rijden

Als dat laatste het geval is, moet de RDW langskomen en met in totaal ruim 200 euro aan extra kosten kan het voertuig dan worden voorzien van een chassisnummer (VIN-nummer).

Volgens RDW zijn vooral eigenaren van golfkarretjes, grote grasmaaiers, quads en meer van dat soort kleinere voertuigen er nog niet goed van doordrongen dat ze een kenteken moeten hebben.

Voor pas de helft van deze voertuigen is de registratie in gang gezet. Al weten ze ook dat bij RDW niet allemaal zeker. Want deze voertuigen konden tot nu toe anoniem rondrijden op landweggetjes, het boerenerf of het vakantiepark.

Bron: www.rtlz.nl van 23 november 2021